Nye indlæg

Singlelivet - en blog med tips og tanker

Kønnenes internet

02-05-2011
"Der er meget få variationer i kønnenes brug af internettet, når der ses på lister over kvinder og mænds foretrukne sites. Hvis man måler på tidsforbrug, er forskellene til gengæld noget tydeligere. Det oplagte og mest iøjnefaldende eksempel er brugen af Facebook. Det er således det næstmest brugte site hos både kvinder og mænd, men til gengæld tilbringer kvinderne i gennemsnit næsten 5 timer mere på det sociale netværk, end mænd gør.

Overordnet set hitter Google, Facebook og YouTube hos både kvinder og mænd. Begge køn frekventerer på regelmæssig basis brede nyhedssites som dr.dk og tv2. dk, opslags- og søgetjenester som krak.dk og degulesider. dk samt markedspladsen dba.dk. Brugsmønstret ophører som nævnt, når der måles på tidsforbrug. Et hurtigt øjekast afkoder relativt ens kategorier af sites, men variationen kommer klarere til udtryk, når tidsforbruget på de enkelte sites studeres nærmere.

Broderparten af de mest tidsforbrugene sites hører til kategorierne dating og spil hos både mænd og kvinder. Blandt kvinderne er det dog Facebook, der dyster med datingportalerne i toppen, mens det hos mændene er spilsites som travian.dk og virtualmanager.com.

At dømme ud fra tidsforbrug er hot.dk stedet, hvor kvinder og mænd matcher bedst. Her tilbringer de to køn præcist lige meget tid – 7,5 timer om måneden.

Kvinder og mænds tidsforbrug på henholdsvis praktisk og sportsorienterede sites bekræfter traditionelle fordomme. Mænd bruger meget tid på bold.dk, livescore. com og feltet.dk mens kvinder bruger tid på skolesitet lectio.dk og tinglysning.dk. Blandt traditionelle nyhedssites bruger kønnene stort set lige lang tid på sondagsavisen.dk og e-conomic.com. Sidstnævnte er et online regnskabsprogram og illustrerer internettets udbredte anvendelse på arbejdspladserne.

Søger man flere nuancer mellem kvinder og mænds internetforbrug, skal man et stykke ned i listerne. Kvinder bruger i højere grad nettets udbud af tilbudskataloger, magasiner, information om sundhed, modeshops, bolig og hobbyaktiviteter som heste. Mændenes opmærksomhed synes omvendt orienteret mod finansnyheder, betting, teknik og prissammenligninger."

Uddrag fra rapport om Danskernes brug af internettet (PDF-fil),
Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), maj 2011.


Kategori: Rapporter
 

Meld dig ind i vores singleklub og få et drys af festlige oplevelser!

Mix-Double Singleklub